اگر شما صاحب یک کسب‌و‌کار کوچک در فضای وب هستید، بی‌شک هسته اصلی و قطب مرکزی شرکت شما در گام آغازین همین وب‌سایت خواهد بود چراکه بخش محوری بازاریابی و تجارت شما در همین فضا شکل می‌گیرد. مشتریان بالقوه سایت شما، در گام اول با ظاهر کلی سایت مواجه می‌شوند. یک طراحی حرفه‌ای برای سایت، می‌تواند برگ برنده شما و کسب‌وکارتان باشد، همانطور که طراحی اشتباه نمای نخستین، می‌تواند تاثیر بسیار منفی و مستقیمی روی کسب‌وکارتان داشته باشد.

در اینجا چهار اشتباه تکرار شونده در طراحی وب‌سایت‌ کسب‌وکارهای کوچک را با هم مرور می‌کنیم.

اشتباه نخست: مسیریابی ضعیف

در بسیاری از وب‌سایت‌های کسب‌و‌کار کوچک، ایجاد یک مسیریابی درست و منطقی در اولویت قرار می‌گیرد. در صورت توجه نکردن به این اصل حیاتی در طراحی سایت، شما ناخواسته می‌توانید یک تجربه خسته‌کننده برای هر بازدید‌کننده بالقوه به یادگار بگذارید.

اگر مخاطب یا بازدیدکننده سایت نتواند به آسانی به اطلاعات مورد نیاز خود در وب‌سایت شما دسترسی پیدا کند، به سرعت آن را ترک کرده و به سایت دیگری می‌رود.

ساختار مسیریابی منطقی باید بازدید‌کنندگان را در سایت حفظ کند و آن‌ها را از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت کند تا به نتیجه نهایی مورد نظر صاحبان کسب‌وکار که می‌تواند مشارکت، فروش، استفاده از خدمات و … باشد، منجر شود.

چاره کار چیست؟

چند اصل کلی وجود دارد که طراحان وب با رعایت آن، می‌توانند یک ساختار مسیریابی درست برای مخاطبان سایت ایجاد کنند:

  • استفاده از آیکون‌های آشنا برای کمک به مسیریابی. استفاده از آیکون‌ها هم یک جاذبه بصری به سایت مورد نظر اضافه می‌کند و هم به درک و استفاده آسان‌تر مخاطب از سایت کمک می‌کند.
  • راه دیگر، ایجاد گروه‌های منطقی از لینک‌های مرتبط یا مورد نیاز در نوار بالای (هدر) سایت است. همچنین بهتر است موارد کاربردی مورد نیاز مانند داشبورد، حساب، تنظیمات و غیره در نخستین نگاه به چشم کاربر بیاید. بهتر است موارد حقوقی هچون محتوای مربوط به کپی رایت، حفظ حریم خصوصی، شرایط همکاری و … را در محل دیگری از سایت قرار دهید.
  • ارایه اطلاعات به طوری که کاربران آگاه شوند در هر صفحه، در چه مرحله‌ای قرار دارند و در ادامه قرار است به کدام بخش وب‌سایت هدایت شوند؛ برای اجرای این اصل می‌توان از شیوه مسیریابی بردکرامب (Breadcrumb navigation) بهره گرفت.

اشتباه دوم: رنگ و کنتراست نامناسب

انتخاب رنگ برای یک سایت، معمولا به کسب‌وکاری که سایت برای آن راه‌اندازی شده است، ارتباط دارد. اما کنترانست، موضوعی فنی است که همیشه در کنار رنگ اصلی مورد نظر باید مورد توجه قرار بگیرد. کنتراست کافی نسبت به پس‌زمینه سایت به افرادی که مشکلاتی در خواندن دارند، یا افراد با بینایی کم و کورنگی کمک می‌کند تا دسترسی بهتری به محتوای سایت داشته باشند.

گذشته از ساده‌خوانی، رنگ و کنتراست در طراحی سایت بسیار مهم و حیاتی هستند، چراکه می‌توان با استفاده از این دو جاذبه بصری برای کاربر ایجاد کرد و یا در بخش‌هایی که نیاز به جلب نظر و توجه کاربران دارید با استفاده از این دو آیتم می‌توانید به طور مستقیم توجه کاربر را جلب کنید.

این امکان همچنین در سازماندهی، تعریف جریان و سلسله مراتب یک صفحه کارآمد است. پس به خاطر داشته باشید:

  • با استفاده از یک ابزار کنتراست رنگ رایگان، که مطابق با استانداردهای پذیرفته شده است، به راحتی می‌توانید رنگ‌ها و کنتراست مورد نظر برای سایت را چک کنید.
  • بررسی کنید که چگونه سایت‌های بزرگ با استفاده از رنگ و کنتراست به منظور بهبود خوانایی و برجسته کردن بخش‌های خاص از ایا بزار استفاده کرده‌اند. اگر تمایلی به تحقیق ندارید، حداقل نتیجه تحقیق‌های انجام شده را جدی بگیرید.

 

اشتباه سوم: محتوا، محتوا، محتوا

هدف از طراحی‌های کاربردپذیر، رسیدن کاربران به محتوایی است که در جستجوی آن به سایت شما سر زده‌اند. اینکه نظر کاربران درباره محتوای ارایه شده در وب‌سایت چه باشد، یک عامل تاثیرگذار در موفقیت یا شکست آن است. بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک آن‌طور که باید درباره اطلاعات و محتوای ارایه شده در سایت حساسیت نشان نمی‌دهند.

مدیران محتوای سایت‌ها باید به خاطر داشته باشند که اکثر مردم این محتوای اضافه، غیرضروری و احتمالا تکراری را نمی‌خوانند. کاربران تنها به سراغ محتوایی خواهند رفت که کاملا برای‌شان ضروری باشد.

یک کاربر نسبتا حرفه‌ای می‌‌تواند با یک اسکن چشمی سریع از محتوای سایت شما، مطلب مورد نظر خود را پیدا کند و از مطالب غیرضروری چشم بپوشد. اما کاربران غیرحرفه‌ای سردرگم شده و سایت شما را ترک خواهند کرد.

یک اصل مهم برای بازگرداندن کاربران به سایت این است که تجربه کاربری لذت‌بخشی برایشان ایجاد کرده‌ باشید. بنابراین، هنگامی که به عنوان طراح با مدیر محتوای سایت در حال تصمیم‌گیری هستید، حتما این سه نکته اساسی را به خاطر بسپارید:

  • فضای سفید را جدی بگیرید. یکی از مهم‌ترین عوامل که به کاربر کمک می‌کند، بر روی مطالب تمرکز داشته باشد، وجود حاشیه کافی سفید رنگ در اطراف متنی (محتوا) است که در سایت ارایه شده است.
  • نوشته‌های طولانی را به بخش‌های کوچک‌تر تبدیل کنید. یک کاربر آنلاین، اصولا حوصله کافی برای خواندن پاراگراف‌های طولانی یا متن‌های بهم پیوسته را ندارد.
  • برای تعیین فاصله‌ها وسواس به خرج دهید. فاصله میان خط‌ها، فاصله عمودی و افقی متن از حاشیه، فاصله عنوان با متن، متن با تصویر و … در نگه داشتن کاربران، بیشتر از چیزی که تصور کنید، تاثیرگذار است.

نکته: البته، زمانی که صحبت از محتوا به میان می‌آید، بدیهی است که نمی‌توان رعایت دستور زبان و املای کلمات را دستِ‌کم گرفت.

 

اشتباه چهارم: آشفتگی

صاحبان کسب‌وکارهای کوچک گاهی از شما می‌خواهند که صفحه نخست سایت را طوری طراحی کنید که همه چیز در آن نمایش داده شود. نتیجه یک صفحه شلوغ، به‌هم‌ریخته و غیرقابل خواندن است. ]این نوع طراحی امروز در بسیاری از سایت‌های ایرانی به چشم می‌خورد[ . اگر طراح هستید، بهتر است سفارش‌دهنده سایت را آگاه کنید و اگر خودتان صاحب کسب‌وکار هستید باید بدانید هرچقدر موارد غیراصلی و غیرضروری بیشتری در وب‌سایت وجود داشته باشد، کار غیرحرفه‌ای‌تر، گیج‌کننده‌تر و ناکارآمدتر به نظر می‌رسد و کاربر را از رسیدن به هدف نهایی سایت، منحرف و دل‌زده می‌کند.

 

چاره کار چیست؟

  • چالش‌های هر آیتم/ در هر صفحه از خودتان بپرسید، «آیا این صفحه واقعا باید وجود داشته باشد؟ آیا این صفحه، خدمت خاصی به کاربران ارایه کرده است؟ آیا این سایت بدون وجود این صفحه، پاسخگوی نیاز کاربران است؟»
  • بسیار مهم است که کاربران سایت بتوانند محتوای اصلی ارایه شده از سوی شما را ببینند. پس اطمینان حاصل کنید که بازدیدکننده سایت در جستجوی مطالبی که به سایت شما هدایت شده است، براحتی می‌تواند میان محتوای اصلی و تبلیغات و رپرتاژها تمایز قایل شود.
  • مطالب ارایه شده در سایت را اولویت‌بندی کنید و تصمیم بگیرید که کدام محتوا در رسیدن به نتیجه نهایی سایت تاثیرگذارتر است؟ به عنوان مثال اگر به دنبال فروش محصولی در سایت هستید، کدام محتوا، کاربران را به سوی خرید پیش می‌راند و پتانسیل بیشتری برای جذب کاربر دارد.

 

این موارد فقط پنج اشتباه از اشتباهاتی است که ممکن است در طراحی وب برای بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک پیش بیاید. شما متوجه چه اشتباهات دیگری شده‌اید؟